El CM Bernat i Baldoví acull la gala de lliurament d’uns guardons que ja són referent de la intel·lectualitat estudiantil a tota la Comunitat Valenciana
La paraula, el pensament crític i la creativitat van tornar a prendre el protagonisme a Sueca. El Centre Municipal Bernat i Baldoví es va vestir de gala per a acollir l’acte de lliurament dels 42 Premis Literaris Joan Fuster, una edició que va confirmar l’altíssim nivell de l’alumnat valencià i la plena consolidació de la seua modalitat d’assaig com un altaveu per a la reflexió juvenil.
Promoguts per l’IES Joan Fuster de la localitat, estos guardons han evolucionat durant més de quatre dècades fins a convertir-se en un certamen de prestigi que traspassa les fronteres municipals. Mentre que les categories de Narrativa, Poesia i Teatre mantenen el seu caràcter intern per a l’alumnat de l’institut, la categoria d’Assaig, patrocinada per la Regidoria de Cultura, ha tornat a obrir el debat a joves de tot el territori valencià que cursen 4t d’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius.

L’acte va estar una mostra de suport col·lectiu a la cultura valenciana, comptant amb una nodrida representació d’autoritats i acadèmics. Al costat de la regidora de Cultura, Mercé Sorrentino, van estar presents la primera tinenta d’alcalde, Pilar Moncho; la regidora d’Igualtat, Sari Sáez; el regidor Joan Carles Vázquez; i el diputat autonòmic Benjamín Mompó. El pes intel·lectual de la cita va estar refermat per figures com Imma Cerdà, secretària de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL); Ricard Herrero, de la Càtedra Joan Fuster de la Universitat de València; i Dolors Pedrós, vocal del Consell Valencià de Cultura, entre altres.
Durant la seua intervenció, Mercé Sorrentino va llançar un missatge de valentia als participants: “Les meues felicitacions als qui vos heu atrevit a escriure en valencià, a crear i a dir el que penseu amb la vostra pròpia veu. La vostra mirada és important i la nostra llengua també. Ja sabeu: callar és dir que sí”. La regidora va agrair especialment la tasca del professorat i de les famílies, recordant que fomentar la lectura i l’escriptura és una tasca que “dona fruits a llarg termini”.
La categoria d’Assaig va viure una participació massiva amb 121 treballs procedents de 22 centres educatius de tota la geografia valenciana. Els temes triats pels joves -la desinformació, la tirania de l’immediat o l’impacte dels telèfons mòbils- demostren una joventut compromesa i analítica.
El primer premi va recaure en Raquel Oliver Garcerán (IES Almussafes) pel seu treball Tot està bé. El podi el van completar Pau Devesa Fernández (IES El Caminàs de Castelló de la Plana) amb una reflexió europea i Iago Huerta Macario (CEEDCV de València) amb una crítica sobre la immediatesa. Altres centres de Benidorm, Xirivella, Alzira i Sueca també van veure reconeguts els seus alumnes, destacant el sisé premi per a Elena Ferrús Meseguer (IES Joan Fuster) i els accèssits per a Ema Vaitkunaite (Luis Vives) i Laia Martí Selfa (IES Joan Fuster).
Talent local
En les categories organitzades per l’AMPA de l’IES Joan Fuster, reservades per als estudiants del centre, els premis van estar molt repartits, demostrant la diversitat de gèneres que dominen els alumnes de l’institut amfitrió. Així, en Narrativa, van destacar Xuso Torres Sendra (1r/2n ESO), Nerea Ortells Villalva (3r/4t ESO) i Laira Nascimento Torremocha (Batxillerat/Cicles). Per altra banda, en Poesia, els primers premis van ser per a Aitana Gómez Pérez, Yasmín Saidí Kab i Olga García Ferrer. Finalment, en Teatre, la modalitat més jove, el triomf va estar per a Carla Bou Ruiz.




