Divendres, 31 març, 2023
IniciSUECAL’arròs bomba es podria reduir a la meitat a conseqüència de la...

L’arròs bomba es podria reduir a la meitat a conseqüència de la pyricularia

Esta malaltia fúngica va fent-se cada vegada més resistent als pocs productes que queden autoritzats per a combatre-la

La varietat d’arròs més precoç dels parcs naturals de l’Albufera i de la Marjal Pego-Oliva, el bomba, emblemàtic de la gastronomia valenciana per la seua òptima absorció del sabor, ha començat la sega amb pèssimes perspectives. Segons adverteix l’Associació Valenciana d’Agricultors (AVA-ASAJA), el fong de la pyricularia (Pyricularia grisea) ocasionarà un important enfonsament de la collita de l’arròs bomba, fins al punt de reduir a la meitat la producció autonòmica respecte al potencial d’una campanya normal.

AVA-ASAJA atribueix l’expansió descontrolada de la pyricularia a la falta de solucions fitosanitàries i biològiques que disposa el sector per a fer front a esta malaltia fúngica. Els pocs productes que queden autoritzats per a la lluita de la pyricularia són menys eficaces i, al no poder alternar-se amb un major ventall de matèries complementàries, el seu ús excessivament continuat any rere any està generant resistències, com ocorre en el cas de les estrobirulines. A pesar que els arrossers han augmentat el nombre de tractaments, no han pogut frenar els atacs de pyricularia i hi haurà camps que ni tan sols se segaran.

Efectes de la pyricularia en la planta de l’arròs.

L’organització agrària informa que este problema fitosanitari, agreujat per les condicions climàtiques que resulten propícies per al creixement del fong, no es dona únicament en els arrossars valencians. Així, associats que han visitat parcel·les del Delta de l’Ebre asseguren que molts arrossers catalans van decidir avançar la sega d’enguany per a tractar de recollir el màxim arròs possible abans que la pyricularia acabés d’assecar les plantes.

AVA-ASAJA reivindica no sols la recerca i disponibilitat d’alternatives eficaces contra les plagues i malalties, sinó també demana al Ministeri d’Agricultura i ENESA que estudien una millora significativa en la línia de l’assegurança de l’arròs de manera que s’amplien les cobertures per a indemnitzar les pèrdues de producció derivades de la pyricularia i altres riscos similars. Sol·licita l’associació que el cost siga assumit totalment pel Govern, ja que la falta de solucions i la generació de resistències és conseqüència directa de decisions polítiques que deixen desprotegits als agricultors.

Males herbes

L’associació presidida per Cristóbal Aguado també culpa a la legislació fitosanitària europea de deixar sense solucions als arrossers per a combatre les males herbes, les quals minven la producció i disparen els costos de producció en mà d’obra. L’arrencada manual de males herbes se suma a la històrica escalada de costos en altres aspectes com els carburants, els abonaments o l’energia necessària per a la gestió de l’aigua. En este sentit, l’associació adverteix que, o els preus en origen pugen i permeten compensar la pujada dels costos de producció, o la rendibilitat de l’arròs quedarà seriosament amenaçada, amb les conseqüències mediambientals que la desaparició d’este cultiu comportaria per a la preservació del parc natural de l’Albufera.

Més llegits